Lezing ‘Nederlands-Indië en het verzet’

GESCHREVEN DOOR REDACTIE MHM OP . GEPOST IN AGENDA

Het Vrijmetselarij Museum in Den Haag biedt tot april 2020 een serie lezingen bij hun tentoonstelling ‘Avontuur in Azië’. Op 28 maart 2020 geeft Ron Habiboe een lezing over ‘Nederlands-Indië en het verzet’.

CAPITULATIE

Op 15 augustus 1945 capituleerde het Japanse leger en hiermee kwam een einde aan de Tweede Wereldoorlog in Azië. Twee dagen later proclameerde de Indonesische nationalist Soekarno de onafhankelijkheid van Indonesië. Er volgde een laatste koloniale oorlog van Nederland die eindigde met de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië.

GEEN SCHONE OORLOG

Recent historisch onderzoek heeft naar voren gebracht, dat excessief geweld van het Nederlandse koloniale leger tijdens de dekolonisatie van Indonesië geen incidenteel, maar een structureel karakter had. Er bestaat geen schone oorlog. Langzamerhand komen voor Nederland ook de minder mooie gebeurtenissen naar boven. Maar er zijn meer kanten aan het dekolonisatie verhaal. Dit alles heeft te maken met de verschillende politieke, etnische en culturele perspectieven.

RON HABIBOE

Ron Habiboe studeerde geschiedenis aan de universiteit Leiden. Als freelance historicus richt hij zich op allerlei facetten van de geschiedenis van Nederlands-Indië, Indonesië en speciaal de Molukken. Zo heeft hij in 2016 voor het Nationaal Comité 4 en 5 mei (Amsterdam) onderzoek gedaan naar de inheemse slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog en de dekolonisatie oorlog daarna in Indonesië. Onlangs heeft hij meegewerkt aan de samenstelling van de verzetstentoonstelling in het Museum Sophiahof (Den Haag): Vechten voor Vrijheid.

LOCATIE

Datum: 28 maart 2020
Tijd: 15:00 – 16:00
Locatie: Vrijmetselarij Museum / Cultureel Maçonniek Centrum (CMC), Javastraat 2B, Den Haag

AVONTUUR IN AZIË

Dit evenement wordt georganiseerd binnen het kader van de tijdelijke tentoonstelling Avontuur in Azië, die tot april 2020 te zien is bij het Vrijmetselarij Museum. Kaarten zijn hier verkrijgbaar.

Foto: ‘Molukse militairen t.t.v. politionele acties’, 1945 – 1949 (Collectie Moluks Historisch Museum, inv. F 96.6169)

Laatste berichten

Bezoek ‘Vechten voor vrijheid. De vele gezichten van verzet’