Uitgepakt: Van kist naar kast

Let op: Uitgepakt: Van kist naar kast was tot 18 februari 2024 geopend en is op dit moment niet meer te zien in Museum Sophiahof. Binnenkort is de expositie online te bekijken.

Dit jaar opende Museum Maluku met de bijzondere expositie Afgestoft: Membuka Tambo Lama, waarbij waardevolle objecten uit de museumcollectie in de schijnwerpers stonden. We hebben in 2023 intensief gewerkt aan het ‘onthullen’ van meer schatten uit onze eigen collectie. Nu is het moment aangebroken om deze waardevolle vondsten te presenteren. Tot en met 18 februari 2024 kun je je wanen tussen meer dan 200 bijzondere museale objecten in de gloednieuwe tentoonstelling ‘Uitgepakt: Van kist naar kast’.

Uitgepakt: Van kist naar kast, expositie, Museum Maluku

Ontdek in de tentoonstelling ‘Uitgepakt: Van kist naar kast’ een bijzonder stuk geschiedenis dat de aankomst van grote groepen Molukkers in Nederland in 1951 en hun eerste jaren in barakkenkampen belicht. Museum Maluku onthult met trots meer dan 200 objecten uit de museumcollectie die verbonden zijn met deze periode.

Legerkisten & familienamen

De expositie bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden vijftig legerkisten en koffers tentoongesteld die in 1951 werden meegebracht door Molukse ex-KNIL militairen en hun families naar Nederland. Deze kisten en koffers zijn voorzien van namen en legernummers. Ze waren eigendom van gezinnen; vaders, moeders en kinderen. De installatie van koffers met namen wordt versterkt door het audioproject Currents van Molukse kunstenaar en onderzoeker Finn Maätita waarin hij iedereen met een Molukse achtergrond uitnodigt om hun familienaam uit te spreken en te delen. De verzamelde namen zijn nu te beluisteren en vormen een waardevolle aanvulling op de koffer- en legerkistopstelling.

Een kamer uit een Molukse barak

Het tweede deel van de expositie richt zich op het leven van de Molukkers nadat ze in 1951 in Nederland aankwamen en werden gehuisvest in barakkenkampen. In deze ruimte is een nagebouwde barakkamer en gang te zien, ingericht met authentiek meubilair, huishoudelijke artikelen, kleding en persoonlijke bezittingen uit de beginjaren. Deze barakkamer biedt een venster naar de periode tussen 1951 en 1956 en symboliseert de beperkte leefruimte in de barakken, waar elke familie aanvankelijk slechts één kamer kreeg toegewezen voor wonen, slapen en eten. De inrichting vertelt het verhaal van saamhorigheid, doorzettingsvermogen, gemeenschapszin, veerkracht en verzet binnen de Molukse gemeenschap in die tijd.

Elk object in deze tentoonstelling kent een persoonlijke geschiedenis en is geschonken aan Museum Maluku. De objecten en verhalen vormen samen het Molukse erfgoed. Ze zijn een gemeenschappelijke herinnering die de kracht van samen delen en behouden illustreert. De expositie Uitgepakt: Van kist naar kast was tot en met 18 februari 2024 te zien in Museum Sophiahof, de locatie waar Museum Maluku gevestigd is. Binnenkort is de expositie online te bekijken.

Reïnda Hully, conservator, Museum Maluku, metaafhof, depot, Rotterdam

museumcollectie