ONS LAND – Dekolonisatie, generaties, verhalen

De semipermanente tentoonstelling ONS LAND – Dekolonisatie, generaties, verhalen laat de Nederlandse koloniale geschiedenis in de Oost zien en hoe die nog altijd doorwerkt. Ooggetuigen van die geschiedenis en hun nazaten vertellen hun verhaal.

Op dit moment wonen in Nederland circa twee miljoen mensen met een bijzondere band met het voormalige Nederlands-Indië. Zij of hun voorouders kwamen na het uitroepen van de Republik Indonesia naar Nederland. Het was de grootste migratiegolf ooit. Een deel van hen dacht dat hun verblijf hier tijdelijk zou zijn.

De tentoonstelling Ons Land gaat over de Nederlandse koloniale geschiedenis in de Oost en hoe die nog altijd doorwerkt. De stemmen van acht families vormen de kern van de tentoonstelling. Deze persoonlijke, diverse maar voor velen herkenbare verhalen geven een beeld van de complexe postkoloniale geschiedenis, en hoe verschillend die beleefd werd en wordt. De unieke verhalen worden aangevuld met nog niet eerder vertoonde objecten, foto’s en intieme interviews.

Ons Land is niet neutraal, het verhaal is niet compleet en niet af. Het is een momentopname in een voortgaand proces van bewustwording.

De semipermanente tentoonstelling Ons Land wordt gemaakt door het Indisch Herinneringscentrum en Museum Maluku i.s.m. Kossmanndejong en TiMe Amsterdam.

Ons land, column, een bamboefluit in ons land, conservator Huib Akihary

Een bamboefluit in in ONS LAND

Conservator Huib Akihary vertelt je meer over de semipermanente tentoonstelling.

Daglicht naar jaren, Reïnda Hully, Junior Conservator,

Column: Daglicht na jaren

Sinds de sluiting van het museum te Utrecht in 2012 is de collectie ondergebracht bij verschillende depots in het land. Junior conservator Reïnda Hully deelt zijn ervaring over het opnieuw bekijken en beoordelen van de collectie van Museum Maluku.