In gesprek met: museumdirecteur Harry Tupan

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 29
museumdirecteur Harry Tupan, Drents Museum

De afgelopen periode zijn het Drents Museum en Museum Maluku geregeld met elkaar in contact geweest. Wij hebben als Museum Maluku veel kennis en adviezen mogen ontvangen en delen met het Drents Museum. Deze nauwe samenwerking en de aankomende tentoonstelling ‘Menyala’ in het Drents Museum waren aanleiding om in gesprek te gaan met museumdirecteur Harry Tupan.

U bent sinds 2017 algemeen directeur van het Drents Museum. Kunt u iets over uw professionele achtergrond vertellen? Heeft u altijd de ambitie gehad om museum directeur te worden?

Van jongs af is mij kunst met de paplepel ingegoten. Thuis hadden we werken van hedendaagse kunstenaars aan de muur hangen en vaak ging ik met mijn ouders meer naar galerieën. Ik heb twee studies gedaan: museologie (Leiden) en kunstgeschiedenis, architectuurgeschiedenis en archeologie (Groningen). Mijn droom was conservator in een museum te worden. Dat is gelukt. Pas veel later werd ik museumdirecteur.

De afgelopen periode zijn het Drents Museum en Museum Maluku geregeld met elkaar in contact geweest. Wij hebben als Museum Maluku veel kennis en adviezen mogen ontvangen en delen met het Drents Museum. Is het van delen van deze kennis vanzelfsprekender vanwege uw Molukse achtergrond in combinatie met de huidige functie(s) die u bekleedt?

Nee, mijn achtergrond staat los van de inhoudelijke beslissingen die ik neem. Het is belangrijk daar waar het mogelijk is om kennis te delen en behulpzaam te zijn voor collega’s. Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat ik Museum Maluku een erg interessant museum vind.

Museum Maluku is het Drents Museum uiterst dankbaar voor het delen van deze kennis en de fijne samenwerkingen op zowel het gebied van Molukse kunst en cultuur als ook museale zaken met betrekking tot het behandelen van museale objecten. Wat is voor u de waarde van samenwerkingen tussen musea naast het uitwisselen van inhoudelijke kennis?

Een museum staat in dienst van mensen (bezoekers) die we moeten bedienen met goede verhalen aan de hand van voorwerpen. Daarom is het belangrijk om daar waar mogelijk ook andere musea te faciliteren. Zo hebben wij een regioconservator in dienst, die de samenwerking bevordert tussen het Drents Museum en de andere musea in de provincie Drenthe. Onze verzameling omvat bijna 100.000 objecten. Ik vind het belangrijk om delen daarvan ook elders te laten zien om zo de culturele infrastructuur van Drenthe te versterken.

Komende 16 april opent jullie tentoonstelling ‘Menyala: De buitengewone geschiedenis van de Molukkers in Drenthe.” Zoals de titel beschrijft delen Molukkers en de provincie Drenthe een buitengewone en rijke geschiedenis. Welke narratieven van de Drents-Molukse geschiedenis hoopt u te vertellen met de tentoonstelling?

Menyala wordt in co-creatie gemaakt met zeven jonge Molukkers waarvan de roots in Drenthe liggen. De tentoonstelling vertelt aan de hand van honderd voorwerpen, video’s, foto’s en spoken word over de pijn en het verdriet, maar zeker ook over ambities en idealen. Ik zie heel erg uit naar deze tentoonstelling waarbij ook een uitgebreid boek verschijnt.

Groepje meisjes bij Kamp Schattenberg, 1958, collectie Drents Museum

Molukse kunst, culturen en geschiedenissen zijn de laatste jaren vaker onderdeel of onderwerp geweest van museale programmering. Dit vaak in combinatie met een herziene blik op de koloniale geschiedenis van Nederland alsook reflecties op dekolonisatie vanuit de Molukse gemeenschappen. Hoe denkt u dat ‘Menyala’ op deze thema’s een toevoeging of juist een opzichzelfstaand vernieuwende blik op werpt?

Beide. Ik denk zeker dat Menyala van toegevoegde waarde zal zijn en ook een vernieuwende blik werpt op dit onderwerp. Er is heel veel informatie opgehaald uit gesprekken met verschillende generaties Molukkers.

Zijn er tot slot, zonder inhoudelijk al te veel weg te geven van de tentoonstelling, bijzondere objecten of verhalen die het extra de moeite waard maken voor een ieder om een bezoek aan Assen te brengen?

Ja! Maar ik ga het niet verklappen. Ik hoop dat iedereen zichzelf in het Drents Museum gaat herkennen of herinneringen gaat ophalen aan de hand van die bijzondere objecten. Ik ben ervan overtuigd dat die de mensen zullen gaan raken.

De tentoonstelling Menyala is vanaf 16 april 2023 te zien in het Drents Museum. Menyala  – Maleis voor ‘schitteren’ – vertelt waarom bijna 3.000 Molukkers in Drenthe terecht kwamen, hoe ze hun dromen vormgaven en hoe hun nakomelingen naar de toekomst kijken. Meer info & tickets vind je hier

Ons Land, bamboefluit

ONS LAND

Een tentoonstelling over de Nederlandse koloniale geschiedenis in de Oost en hoe die nog altijd doorwerkt. Acht familieverhalen, verteld door jongere generaties.

Vodcast: Molukse jongeren in de 90s, Museum Maluku

Public prog.