Wij zijn hier, omdat jullie daar waren

GESCHREVEN DOOR Henry Timisela OP . GEPOST IN NIEUWS

In voorbereiding op het gesprek met ministerpresident Rutte kreeg ik al veel vragen. ‘Hoe zit dat nou, met de persoonlijke uitnodiging? Je bent toch museumdirecteur?’ En: ‘Wat ga je eigenlijk zeggen over de eerste generatie Molukkers die arriveerde in 1951?’ In de uitnodiging stond dat de overheid zich wilde bezinnen op de behandeling van die generatie na aankomst. Aan tafel werd al gauw duidelijk dat de context van aankomst breder getrokken moest worden.

Column gaat verder onder de foto.
Wij zijn hier, omdat jullie daar waren, column, Henry Timisela, gesprek, minpres Mark Rutte

Open en geïnteresseerd

Ik ervaarde het gesprek met staatssecretaris Van Ooijen (VWS) en premier Rutte (AZ) als open en geïnteresseerdOok waar over zaken werd gesproken zoals excuses aan de Molukse gemeenschap maar niet zonder bijbehorend pakket of programma, RMSregering als gesprekspartner en het onderzoeken van de rol van de Nederlandse overheid met betrekking tot de dekolonisatie van Indonesië, met een focus op de Molukse gemeenschap. Een volledig verslag is opgesteld door Joaniek Vreeswijk (Niet Mijn Aankomst), en voor dit verslag leverde ik mede de input.

‘Wij zijn hier, omdat jullie daar waren’, zei ik op een gegeven moment aan tafel. Stilte. ‘Ja, maar dat kunnen we niet meer terugdraaien’, was het antwoord van de minister-president‘Dat hoeft ook niet’, dacht ik bij mijzelf. We kunnen er wel voor zorgen dat de Molukse perspectieven op deze geschiedenis een belangrijkere en zichtbare rol gaan spelen in onder andere het onderwijscurriculum. Daarover zouden de toegezegde vervolggesprekken moeten gaan.

Nieuwe donatie features, doneren, Museum Maluku

Museum Maluku kan jouw donatie goed gebruiken. Doneer in geld of tijd.