Reinwardt Take-Over bij Museum Maluku

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 23 AUGUSTUS . GEPOST IN NIEUWS

Net voor de zomer had Museum Maluku de eer om drie studenten van de Reinwardt Academie te verwelkomen voor de zogeheten Reinwardt Take-Over. Dit unieke project biedt tweedejaars studenten de kans om hun kennis in de praktijk te brengen door te werken aan specifieke vraagstukken van erfgoedinstellingen. Voor Museum Maluku betekende de Take-Over een gelegenheid om de complexe uitdaging van het beheer van onze collecties aan de studenten voor te leggen.

Uitdagingen in collectiebeheer
Sinds de sluiting van het Moluks Historisch Museum in 2012 heeft de gehele collectie in opslag gelegen. De deelcollecties zijn vanaf 2022 uit de opslag verhuisd naar drie verschillende depots in Rotterdam. Een mooie stap in de goede richting. Van hieruit kan het werken aan de collectie een goed vervolg krijgen: ordenen, registreren, conserveren en weer toegankelijk en zichtbaar maken.
Een deel van de collectie staat in het Museumdepot van de gemeentelijke musea van Rotterdam. Daar is de ruimte beperkt. De vraag die Museum Maluku de studenten daarom voorgelegd heeft, is: welke oplossingen kunnen we bedenken om de opslag te verbeteren om de collectie goed toegankelijk te maken voor digitalisering, registratie en bruiklenen? Een vraagstuk waar de studenten met veel enthousiasme en creativiteit aan hebben gewerkt.

Bewuste keuze
Voor de studenten was de keuze om de Take-Over bij Museum Maluku te doen een bewuste. Nyssa Schön, één van de betrokken studenten, legt uit: “Tijdens onze studie kregen we een selectie van erfgoedinstellingen met bijbehorende probleemstellingen om uit te kiezen. Voor mij en mijn medestudenten stond Museum Maluku hoog op onze lijst, vooral vanwege de uitdagende probleemstelling.” Nyssa benadrukt hoe deze ervaring haar kijk op de Molukse geschiedenis heeft verdiept: “Hoewel ik al veel over de Molukkers had gelezen, kende ik het museum niet goed. Het bezoek aan de tentoonstelling ONS LAND en het verkennen van de collectie heeft me veel meer geleerd dan wat ik op school had meegekregen.”

Conclusies en toekomstvisie
Een goede registratie van de gehele collectie is van belang en noodzakelijk, zowel de museale objecten, beeld en audio alsook het archief. Maar, concludeerden de studenten: ontzamelen is ook een urgente zaak. Het proces van ontzamelen of verantwoord afstoten van objecten uit de collectie, behoort bij een goed collectiebeheer. Het is essentieel om voldoende ruimte te creëren en het depot toegankelijk te houden. Door zorgvuldig te evalueren welke objecten behouden moeten blijven en welke afgestoten kunnen worden, kan Museum Maluku zich richten op de verbetering van de kwaliteit van de collectie en ook een beter collectiebeheer. Museum Maluku deelt deze visie in grote lijnen en is al actief bezig met deze aanpak. We zijn blij dat deze nieuwe generatie erfgoedprofessionals dezelfde inzichten deelt en het belang hiervan onderstrepen.

Hoofd Collecties Huib Akihary aan het werk met studenten Nyssa Schön, Kimmy Wolbrink en Fenna van Wijngaarden.

NU TE ZIEN: MANO SOM – MALUKU 2.0

Van 16 juni t/m 22 september 2024 presenteert Museum Maluku de expositie MALUKU 2.0, een indrukwekkende video-installatie van filmregisseur, scenarioschrijver en editor Mano Som.

11 OKTOBER – OPENING EXPOSITIE RE:CAST

In de expositie richten vijf jonge, getalenteerde Molukse kunstenaars van de derde en vierde generatie hun aandacht op het tot nu toe vaak onderbelichte verhaal van slavernij in de Molukse archipel.