Rasa Festival | 14 t/m 22 september

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 22 AUGUSTUS . GEPOST IN NIEUWS

Samen met Museum Sophiahof trappen we het nieuwe culturele seizoen af met de eerste editie van het 9-daagse Rasa Festival! Geniet van 14 t/m 22 september 2024 van filmvertoningen, performances, exposities, workshops en talks. De Sophiazaal biedt negen dagen lang een rijkgevuld programma, gecreëerd in samenwerking met het Indisch Herinneringscentrum, Stichting Pelita en Museum Sophiahof. In het weekend verandert het buitenterrein in een levendige pasar met diverse kraampjes en muziek. Leer, beleef en geniet!

Praktische informatie

Een dagticket voor het Rasa Festival kost €5,-. Hiermee heb je toegang tot het terrein van Museum Sophiahof en alle programmaonderdelen in de tuin. Voor de overige programmaonderdelen heb je een extra kaartje van €7,50 nodig. Een bezoek aan de tentoonstelling ONS LAND kost €5,-. Bekijk hieronder het programma van Museum Maluku en bestel je tickets!

Locatie: Museum Sophiahof, Den Haag
Sophialaan 10, 2514 JR Den Haag

Programma Museum Maluku

Zaterdag 14 september

13.00-17.00 | Live Jam Session: Gezellig Gezellig! | Het wordt in de Sophiazaal écht gezellig met de Molukse huisband bestaande uit topmuzikanten Robert Liwier (drums), Elkana van Motman (bass), Dylano Blok-Umarella (keys), Ray Pical (gitaar) en Karl Kiriwenno (gitaar). En… je kunt zelfs een liedje meezingen! Stuur een mail naar nusaloudness@gmail.com met je naam, leeftijd, wat je wil doen en welk(e) nummer(s) (max. 2) je wil brengen. Wees er snel bij en claim jouw moment om op het Rasa Festival te shinen.

Zondag 15 september

19.30-20.30 | Filmvertoning: Lagu Lagu | De documentaire Lagu Lagu laat zien hoe de Molukse jazz- en popzangeres Jessica Manuputty in het herdenkingsjaar 2021 een plaat maakt met authentieke Molukse muziek. Deze traditionele Molukse liedjes, ‘lagu lagu’, gaan over heimwee. Heimwee naar de Molukken en Ambon in het bijzonder. Jessica spant zich in om de muziek traditioneel te laten klinken maar wil toch ook haar eigen ideeën en die van haar musici eraan toevoegen. Op deze manier maakt zij met producent Jett Rebel een unieke plaat.

Na de filmvertoning organiseert Museum Sophiahof een nagesprek met Jessica Manuputty, inclusief een adembenemend optreden. Let op: hier heb je een apart ticket voor nodig. Reserveer je tickets voor het nagesprek en optreden via de website van Museum Sophiahof.

Woensdag 18 september

20.00 | Lezing | Aone van Engelenhoven, universitair docent Zuidoost Aziatische Taalwetenschap aan de Universiteit Leiden, geeft een lezing over taal. Hij zal onder meer spreken over de ontwikkeling van Molukse talen in de diaspora en op de Molukken zelf.

Donderdag 19 september

17.30 | Let’s start Unboxing! | Beleef een unieke live-opname van Museum Maluku’s nieuwe vodcast over immaterieel Moluks erfgoed: Unboxing. Ontmoet de makers, presentatoren, experts en deelnemers van deze vodcast, die later dit jaar wordt gelanceerd. Wat betekent immaterieel Moluks erfgoed? Wat inspireerde hen om deze vodcast te maken? Wat hopen ze te bereiken met het uitpakken van dozen? Directeur Henry Timisela, presentator Gerlov van Engelenhoven, producent Yanise Zijlstra en de vaste crew vrijwilligers van Museum Maluku gaan hier samen over in gesprek. Luister mee en ervaar hoe verhalen, herinneringen en tradities tot leven komen!

Unboxing – Uitgepakte Verhalen is een vodcast waarin generaties uit Molukse gemeenschappen samenkomen om dozen te openen en hun verhalen, rituelen en tradities te delen. De vodcast viert Moluks immaterieel erfgoed, en de diversiteit en dynamiek ervan. De vodcast wordt geproduceerd door Museum Maluku met steun van het Vfonds. Mis het niet!

Collectie, deelcollecties, dozen, depot

Zondag 22 september

Pop-up expositie Suzette Huwae | Neem een kijkje bij de pop-up expositie van Suzette Huwae! Het werk van Suzette Huwae richt zich op vrouwen, met een speciale focus op sterke en krachtige vrouwen. Ze streeft ernaar hun schoonheid te tonen door middel van levendige kleuren, met aandacht voor elk detail van hun gezicht of lichaam. Haar schilderijen worden gekenmerkt door gedurfde, expressieve penseelstreken, spatten en druppels verf. Deze elementen benadrukken de schoonheid van de vrouw, waarbij glinstering wordt gecombineerd met een zekere rauwheid in hun uitstraling.

suzette-huwae

Iedere dag

Grijp de laatste kans om de expositie MALUKU 2.0 te bezoeken! T/m 22 september presenteert Museum Maluku deze indrukwekkende video-installatie van filmregisseur, scenarioschrijver en editor Mano Som. De installatie brengt een ode aan twee eeuwenoude traditionele Molukse dansvormen, de menari en cakalele, en geeft ze een eigentijdse twist.

En nog veel meer…

Benieuwd naar het volledige programma voor het Rasa Festival? Bekijk de website van Museum Sophiahof!

NU TE ZIEN: MANO SOM – MALUKU 2.0

Van 16 juni t/m 22 september 2024 presenteert Museum Maluku de expositie MALUKU 2.0, een indrukwekkende video-installatie van filmregisseur, scenarioschrijver en editor Mano Som.

11 OKTOBER – OPENING EXPOSITIE RE:CAST

In de expositie richten vijf jonge, getalenteerde Molukse kunstenaars van de derde en vierde generatie hun aandacht op het tot nu toe vaak onderbelichte verhaal van slavernij in de Molukse archipel.