Totaal Moluks slaat een brug tussen Nederland en de Molukken met nieuw online platform

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 23 april . GEPOST IN NIEUWS

Zaterdag 18 mei is het zover: de lancering van het online platform van Totaal Moluks! Met een app en nieuwe media krijg je toegang tot content waarmee je het Moluks-Maleis, de Molukse cultuur en geschiedenis op een laagdrempelige manier eigen maakt. Museum Maluku is met trots een van de samenwerkingspartners voor het omvangrijke taalproject. Oprichter Jamie Schaduw vertelt ons meer over zijn ambities met Totaal Moluks én deelt alvast een glimp van wat komen gaat.

totaal-moluks-lancering-app-jamie-schaduw-museum-maluku

Nog maar een paar weken tot de lancering van Totaal Moluks. Wat kunnen we verwachten?
“Met Totaal Moluks maak je op een laagdrempelige manier kennis met het Moluks-Maleis, de Molukse cultuur en geschiedenis. Op ons online platform kun je de meest uiteenlopende afleveringen verwachten. Zo hebben we muziekafleveringen, krijg je korte films uit Maluku te zien en en leer je praktische taal via presentatoren uit Nederland en Maluku. Je ontmoet makers van Limburg tot Arnhem en van Banda tot Ambon-stad. We laten de gemeenschap zelf aan het woord om ons taal en cultuur mee te geven. Elke maker heeft een eigen achtergrond, manier van spreken en omgeving, waardoor je gaat zien dat taal voortdurend beweegt.”

totaal-moluks-lancering-app-presentator-museum-maluku

Kun je ons alvast een tipje van de sluier geven?
“We hebben voor een aantal afleveringen een hele mooie samenwerking met Foco, een Molukse band waar veel Molukkers nostalgische gevoelens bij krijgen. Toch kan ik me voorstellen dat jongere generaties niet altijd begrijpen wat er precies in hun liedjes gezongen wordt. Daarom hebben wij de liedjes op een leuke manier ondertiteld. De metaforen en verwijzingen in het Moluks-Maleis putten vaak uit de omgeving op Maluku, zoals vissen en de zee. Zo schreef leadzanger oom John Matitaputty voor het nummer ‘Nona Konde’ de zin: “Kalo nona ikang, beta makan lapis tulang-tulang.” Een tekst die letterlijk te vertalen is naar: “Meisje, als jij een vis zou zijn, dan zou ik je opeten inclusief je botten.” Het klinkt misschien een beetje gek, maar het is een typische Molukse metafoor. Aangezien we op Maluku veel vis eten.”

totaal-moluks-lancering-app-deelteam-museum-maluku

Wat is jouw drijfveer geweest om Totaal Moluks te starten?
“Vroeger werd er bij mij thuis eigenlijk geen Moluks-Maleis gesproken. Ik kreeg hier en daar wel wat woordjes mee, maar heb de taal pas echt geleerd toen ik op mijn 19e een halfjaar stage liep op Ambon. Ik bouwde een band op met mijn familie aan de andere kant van de wereld en kwam erachter dat taal de sleutel daarvoor is. Het doet alle puzzelstukjes op z’n plaats vallen. Ik kon zelf dingen ontdekken, zelf contacten leggen en mijn eigen conclusies trekken. Taal geeft ons als gemeenschap toegang tot de verhalen, kennis en perspectieven van onze ouders, grootouders, voorouders en families in het thuisland.”

totaal-moluks-lancering-app-team-banda-museum-maluku

Wat hoop je met Totaal Moluks te bereiken?
“Het doel van Totaal Moluks is om de Molukse talen toegankelijker te maken voor jongere generaties en om een brug te slaan tussen de gemeenschappen in Nederland en Maluku. Ik hoop dat het iets losmaakt bij de jongeren hier, en dat zij de taal straks zelfverzekerder durven te spreken. Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat ook de mensen die het Moluks-Maleis al goed beheersen bij Totaal Moluks iets nieuws kunnen ontdekken. Ik kan met zelfverzekerdheid zeggen dat ik de taal inmiddels goed beheers, en nog leer ik ieder bezoek aan Maluku weer iets nieuws. Wat taal betreft ben ik nooit uitgeleerd.”

totaal-moluks-lancering-app-videograaf-museum-maluku

We kijken ernaar uit! Wat moeten we doen om lid te worden?
“Vanaf 18 mei kan iedereen een gratis account aanmaken via onze website of app en toegang krijgen tot een selectie van onze afleveringen. Kies je ervoor om een betaald lidmaatschap af te sluiten, dan krijg je toegang tot al onze content en iedere week een nieuwe aflevering. We zijn een non-profitorganisatie en hebben geen doel om winst te maken, maar we werken natuurlijk wel met allerlei professionals voor en achter de schermen die allemaal netjes betaald worden. We streven ernaar om een grote organisatie te bouwen waar niemand straks meer omheen kan. Dit is nog maar het begin. Als je voor Totaal Moluks kiest, dan investeer je in onze gemeenschap. Ik nodig daarom iedereen uit om deel uit te maken van deze verandering.”

totaal-moluks-lancering-app-team-museum-maluku

Vier de lancering met ons mee
Vanaf zaterdag 18 mei kun je via www.totaalmoluks.nl een account aanmaken en de app downloaden in de App Store en de Google Play Store. De lancering wordt in een exclusieve setting voor genodigden in Museum Maluku gevierd, maar jij kunt er via een livestream ook bij zijn. Houd de socials van Totaal Moluks in de gaten, hier wordt de link naar de livestream binnenkort gedeeld.

Ons Land, bamboefluit

NU TE ZIEN: ONS LAND

Een tentoonstelling over de Nederlandse koloniale geschiedenis en hoe die nog altijd doorwerkt in de huidige samenleving.

INTERNATIONAAL ONDERZOEK NAAR MOLUKKERS IN NEDERLANDSE MUSEUMCOLLECTIES

Het onderzoeksteam vanuit Museum Siwalima op Ambon vertelt over hun onderzoek naar museumcollecties over Molukkers in Nederland.