Pendelen tussen S10 en P23

GESCHREVEN DOOR  Huib Akihary OP . GEPOST IN NIEUWS

Cryptische titel voor een blog vind je niet? Op onze burelen hanteren we sinds kort deze afkortingen ter aanduiding van de 2 locaties van Museum Maluku. S10 verwijst naar Sophialaan 10 Den Haag; de locatie van Museum Sophiahof, waar Museum Maluku kantoor houdt en de tentoonstelling ONS LAND te bezoeken is. P23 verwijst naar het adres van de nieuwe locatie in Rotterdam. Sinds eind augustus huren we daar een ruimte van ongeveer 100 m2 in een voormalig fabriekscomplex in Rotterdam-Zuid.

Stellingen & archiefdozen

We hebben lang moeten zoeken om een geschikte en ook betaalbare locatie als P23 te vinden. De ruimte zal worden gebruikt als werkdepot, oftewel archiefruimte, voor de archivalia uit onze collectie die hier beoordeeld en klaargemaakt zullen worden voor digitalisering. Dat klaarmaken voor digitalisering houdt in dat archiefstukken worden ontdaan van paperclips, elastiekjes, plastic hoezen, vouwen gladgestreken en eventuele scheurtjes hersteld.

In de afgelopen maand is P23 schoongemaakt en is meubilair uitgezocht: stoelen, werktafels, kasten en archiefstellingen. Vrijdag 21 oktober jl. werden de archiefstellingen geleverd: 36 meter aan stellingen. Elk met 7 legborden wat ruimte gaat bieden aan bijna 260 m lengte archief, oftewel een kleine 1600 archiefdozen. Biedt P23 nu ruimte aan het hele archief van ons museum? Nee, het totale archief beslaat ongeveer 2600 archiefdozen die in opslag liggen in Oegstgeest en Alblasserdam. Een klein deel staat op S10. De archiefdozen in Oegstgeest zullen in de komende weken naar P23 gebracht worden. De archivalia in Alblasserdam zullen gefaseerd naar Rotterdam verhuizen ter beoordeling.

Vrijwilligers

Museum Maluku kan niet zonder vrijwilligers die ons willen helpen bij de vele werkzaamheden: bij het inrichten, transport van de collectie uit de opslag naar P23 en het gereedmaken van de archivalia voor digitalisering. Wil je meehelpen? Meld je aan via wordvrijwilliger@museum-maluku.nl

Huib Akihary
Conservator

Maju Mundur, Duo Interviews, serie 2, Museum Maluku

Maju Mundur

Heb jij de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Maju Mundur al gezien?

Project Wyldemerck, winnaar Grote Archeologie Prijs 2022

Wyldemerck

Project Wyldemerck heeft de Grote Archeologie Prijs 2022 gewonnen.