Museum Maluku pakt uit: Schenkingen die verhalen vertellen

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 25 SEPTEMBER . GEPOST IN NIEUWS

Een schatkist aan verhalen

De opnames van onze nieuwe vodcastserie Unboxing – Uitgepakte verhalen zijn gestart! In vijf afleveringen duiken we in het rijke en diverse immateriële Molukse erfgoed. Centraal in deze serie staan objecten die door verschillende Molukse generaties worden uitgepakt, elk met een verhaal dat vaak onderbelicht is gebleven. Het zijn verhalen die ons verbinden met het verleden, met het erfgoed dat vaak nog in onze huizen verstopt ligt, soms verborgen op zolder of weggestopt in kasten.

We hebben Molukse families aangemoedigd om die schatten op te zoeken en met ons te delen. En met succes: een aantal bijzondere objecten en de bijbehorende verhalen zijn naar voren gekomen. Deze verhalen, die wij vastleggen op beeld en in audio, brengen de rijke cultuur en geschiedenis van de Molukse gemeenschappen in Nederland opnieuw onder de aandacht. Met Unboxing schijnen we een nieuw licht op de waardevolle maar soms vergeten verhalen van Molukkers hier in Nederland.

Een drietal bijzondere schenkingen

Unboxing toont hoe belangrijk het is om deze objecten en verhalen te bewaren en te delen. Terwijl we deze verhalen letterlijk uitpakken voor de camera, blijven ook buiten de opnames bijzondere schatten het museum binnenkomen. Recentelijk hebben we een aantal unieke schenkingen mogen ontvangen die, net als de objecten in de vodcast, unieke en bijzondere verhalen vertellen.

Prof. Dr. Jos Platenkamp

Zo ontvingen we in april 2023 een schenking van Prof. Dr. Jos Platenkamp. Deze vooraanstaande cultureel antropoloog deed in de jaren ’70 en ’80 uitgebreid onderzoek in het dorp Paca in de regio Tobelo in de Noord-Molukken. Zijn schenking bevat 580 dia’s, aantekeningen en een exemplaar van zijn proefschrift waarin hij de sociale structuren en rituelen van de Tobelo-gemeenschap documenteerde. Een van de meest bijzondere aspecten van deze schenking zijn de beelden van Platenkamps eigen rituele inhuwelijking in de gemeenschap. Dit ritueel gaf hem de bescherming en verwantschapsrelaties die essentieel waren voor zijn verblijf en werk in het dorp en bij ‘verwanten’ in andere dorpen.

Tobelo Noord-Molukken in beelden, schenking, Museum Maluku
Een gouden bord

Een andere bijzondere schenking is de Piring Mas, een gouden bord dat in eerste instantie slechts aan ons werd uitgeleend voor onze expositie IKAT – Rituelen rondom het huwelijk, maar later aan ons werd geschonken door de particuliere eigenaar. Het bord maakt nu deel uit van onze vaste collectie en vertegenwoordigt een belangrijk stuk immaterieel erfgoed.

Piring Mas, schenkingen, Museum Maluku
Unieke 17e-eeuwse kaart

Tot slot mogen we een unieke 17e-eeuwse kaart aan onze collectie toevoegen, geschonken door Herman Keppy tijdens ons evenement Jendela Maluku in juli van dit jaar. Deze antieke kaart, vervaardigd rond 1660 door Johannes Janssonius, toont de Noord-Molukse specerijeilanden Bacan, Makian, Moti en Mare. Twee jaar lang hing de kaart in het kantoor van Herman, maar tijdens het opruimen besloot hij dat het tijd was voor een nieuwe bestemming. Museum Maluku, vond hij, was de ideale plek om dit waardevolle stuk geschiedenis veilig te stellen.

Museum Maluku is ontzettend dankbaar voor deze schenkingen. Vanaf de oprichting in 1986 heeft de brede collectie van het museum zich mede dankzij gulle gevers kunnen ontwikkelen. Deze bijdragen zijn van onschatbare waarde voor het behoud en de doorgegeven verhalen van Moluks erfgoed. Met deze nieuwe toevoegingen blijft onze collectie groeien en kunnen we een steeds completer beeld schetsen van de rijke geschiedenis en cultuur van de Molukse gemeenschap.

Schenken aan het museum

Heb je zelf nog een bijzonder object dat een verhaal vertelt en dat je met ons wilt delen? Museum Maluku staat altijd open voor nieuwe schenkingen. Je kunt contact met ons opnemen door een mail te sturen naar collectie@museum-maluku.nl

11 oktober – Opening expositie RE:CAST

Vijf jonge, getalenteerde Molukse kunstenaars van de derde en vierde generatie hun aandacht op het tot nu toe vaak onderbelichte verhaal van slavernij in de Molukse archipel.

Groetjes uit Vaassen: De toekomst van het Molukse verhaal in het onderwijs

Maak kennis met Pieter Siwabessij. Zijn belangrijkste missie? Het Molukse verhaal een meer prominente plek geven in het Nederlandse onderwijs.