Moluccan Archive x Museum Maluku

GESCHREVEN DOOR REDACTIE MHM OP 26. GEPOST IN Nieuws

Eén foto zegt meer dan duizend woorden. Met trots kondigt Museum Maluku de samenwerking aan met Moluccan Archive. Samen slaan wij de handen ineen om het verhaal achter een foto te delen en beide fotocollecties uit te breiden. Voor dit artikel gingen we in gesprek met de drijvende kracht achter het Instagram-account Moluccan Archive en onze kersverse samenwerkingspartner; Talita Talaksuru.

Samenwerking

Moluccan Archive deelt met haar Instagram-account een bijzondere verzameling foto’s en video’s gewijd aan de Molukse/Nederlandse geschiedenis; een initiatief van Talita Talaksuru die dit account twee jaar geleden startte. Met deze samenwerking willen wij de komende periode zoveel mogelijk fotomateriaal delen via onze Instagram-accounts en je meenemen in het verhaal achter de foto. Om je (kritisch) na te laten denken en een breder gesprek te starten. Daarnaast willen wij jou uitnodigen en inspireren om in je eigen (familie)archieven te duiken. Wij hopen onze fotocollecties aan te mogen vullen met jouw foto’s. Help ons om onze fotocollecties uit te breiden en de diversiteit van onze gemeenschap door de jaren heen te laten zien.

In gesprek met Talita Talaksuru

Kan je wat over jezelf vertellen en waarom ben je begonnen met Moluccan Archive?

Mijn naam is Talita Talaksuru, ik ben 23 jaar en kom uit Assen. Op dit moment ben ik aan het afstuderen en werk ik bij het Drents Museum, waarbij ik mag meewerken aan onder andere de opening en randprogrammering van de tentoonstelling Molukkers in Drenthe, welke in april 2023 zal plaatsvinden.

Om een beter beeld te krijgen waar ik vandaan kom, bevond ik mijzelf regelmatig in verschillende online archieven en met name in de archieven van Museum Maluku. Door alle verschillende beelden die ik voorbij zag komen, leerde ik nog meer over onze geschiedenis en op die manier voelde ik mij nog meer verbonden met waar ik en waar wij vandaan komen. Dit gevoel wens ik voor iedereen, en dat is dan ook de voornaamste reden waarom ik twee jaar geleden was begonnen met Moluccan Archive. Daarnaast wilde ik graag een platform creëren waarin je in één oogopslag onze cultuur, waarden en geschiedenis door de jaren heen kon beleven.

Voor Moluccan Archive ben je veel bezig met foto/beeldmateriaal. Wat spreekt je het meest aan in een foto als medium?

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Beelden kunnen je een gevoel laten geven waar geen woord tegen op kan. Sommige beelden zijn simpelweg oogstrelend, andere zijn soms best confronterend of juist gewoon heel krachtig. Uiteindelijk kan het je een gevoel van herkenning, verbondenheid, en een beter begrip geven. Dat vind ik er zo bijzonder mooi aan.

Welke onderwerpen binnen de Molukse cultuur (in Nederland) zou je meer aandacht willen geven met de foto’s die je post? En wat hoop je te bereiken met de samenwerking tussen Moluccan Archive en Museum Maluku?

Onze geschiedenis en cultuur is ontzettend rijk en divers en heeft zoveel waardevols te vertellen. Mijn focus ligt er dan ook op om dit beeld – door middel van beeldmateriaal – nog completer te maken, voor onszelf en vooral ook voor de volgende generaties. Daarom kijk ik enorm uit naar de samenwerking met Museum Maluku en nodigen we jullie van harte uit beeldmateriaal te delen, zodat we ons collectief geheugen en daarmee ons gedeelde culturele erfgoed kunnen bekrachtigen en behouden. Ik geloof namelijk dat wanneer we onze wortels dieper mogen voelen, we nog krachtiger zullen bloeien.

Foto’s schenken?

Beschik jij over foto’s, negatieven en dia’s die ons collectief geheugen versterken en zo interessant zouden kunnen zijn voor onze fotocollecties? Wil jij jouw foto’s schenken aan zowel Moluccan Archive als Museum Maluku? Of heb jij meer informatie over een recent gedeelde foto? Neem contact met ons op via collectie@museum-maluku.nl

Moluccan archive x Museum Maluku, samenwerking, MA x MUMA
Ating en Thijs Ririassa