Skip to main content

Marinjo baru: een nieuw hoofdstuk voor een vertrouwde boodschapper

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 31 oktober . GEPOST IN NIEUWS

Na het overlijden van Robert Hallatu, die bijna dertig jaar lang eigenaar was van het Molukse magazine Marinjo, hebben Fabian Sapthu en Obeth Pattipeilohy het stokje van hem overgenomen. Deze week verschijnt de allereerste editie van de Marinjo baru. Letterlijk: de nieuwe boodschapper. Met deze hernieuwde uitgave krijgt het magazine een frisse doorstart, met dezelfde missie als vroeger: Molukse verhalen blijven vertellen en mensen met elkaar verbinden.

Van informatiebulletin tot onafhankelijk magazine

“Het eerste nummer van Marinjo verscheen in 1978 en werd uitgegeven door het Inspraakorgaan Welzijn Molukkers (IWM),” vertelt Fabian. “De jaren zeventig waren roerige tijden. Acties zoals de bezetting van het consulaat in Amsterdam en de treinkapingen bij Wijster en De Punt hadden grote impact. De overheid realiseerde zich dat ze eigenlijk geen goed zicht hadden op wat er speelde in de Molukse gemeenschappen. Er moest betere communicatie komen.”

Dat werd Marinjo. Toen de overheid in de jaren negentig de geldkraan dichtdraaide en het IWM ophield te bestaan, leek daarmee ook het einde van Marinjo in zicht. Maar Robert Hallatu, die al bij het blad betrokken was, nam de verantwoordelijkheid op zich om het tijdschrift zelfstandig voort te zetten. “Hij maakte van een door de overheid gefinancierd informatiebulletin een onafhankelijk magazine,” zegt Fabian. “Het werd veel meer een humaninterestblad dat ging over mensen, cultuur en identiteit.”

Foto: Christiana Kene

Het nalatenschap van Robert Hallatu

De band tussen Fabian en Marinjo gaat ver terug. “Halverwege de jaren negentig werkte ik al samen met Robert,” vertelt hij. “Ik zat toen op de grafische school in Amsterdam en hielp mee aan de vormgeving en inhoud van het blad. Ik heb drie jaar voor Marinjo gewerkt en zat op een gegeven moment ook in de redactie.” Daarna gingen hun wegen uiteen, maar de connectie bleef.

“Een paar jaar geleden kwamen we opnieuw met elkaar in contact,” vervolgt Fabian. “Robert was toen al ziek. Toen bleek dat hij terminaal was, vroeg hij me of ik Marinjo wilde overnemen. Dat verzoek kwam hard binnen. Ik heb meteen Obeth gebeld, en samen zijn we er rustig over gaan nadenken.”

Obeth: “We zijn met veel andere makers in gesprek gegaan en voelden dat er onder onze generatie – en jonger – behoefte is aan een platform dat ons verbindt, waar we onze verhalen kwijt kunnen. We dachten: Marinjo is daar het perfecte medium voor.”

Foto: Netty Regoort

Oriëntatie als leidraad

De nieuwe Marinjo baru krijgt een eigentijdse invulling, maar blijft trouw aan de oorspronkelijke missie: het delen van verhalen die richting geven. “Onze kern is oriëntatie,” legt Fabian uit. “Onze voorouders oriënteerden zich onder andere via de sterren; wij doen dat aan de hand van verhalen. Verhalen zijn kennisoverdracht. Ze helpen je begrijpen wie je bent en waar je vandaan komt.”

Die symboliek is terug te zien op de cover van het eerste nummer, met een sterrenhemel gefotografeerd op de Molukken door Jesaja Hizkia Hutubessy. Obeth: “Dat beeld staat voor wat wij met Marinjo willen zijn: een gids, een plek waar Molukse verhalen samenkomen. We willen ruimte geven aan diversiteit in identiteit en cultuur, en mensen inspireren om te blijven onderzoeken. Identiteit en cultuur zijn altijd in beweging.”

Foto: Christiana Kene

Een platform van en voor de gemeenschap

Marinjo baru wordt gemaakt door een groeiende groep van bijna veertig schrijvers, fotografen en illustratoren. “We willen dat het een communityproject wordt,” zegt Fabian. “Katong Marinjo. Wij zijn samen Marinjo. Obeth en ik zijn slechts de bewakers van deze transitiefase. Marinjo moet gedragen worden door de gemeenschap.”

Lezers van het eerste nummer kunnen rekenen op een rijk palet aan verhalen en beelden: van persoonlijke columns en fotografie tot vaste rubrieken als de Gedachtewolk en cultuurpagina’s. Nieuw zijn onder meer een taalrubriek over Molukse gezegden en een rubriek over identiteit, koken en fotografie op de Molukken. “Het is een dikker nummer,” zegt Obeth trots. “Je merkt dat veel makers staan te popelen om hun verhalen te delen.”

Naast het magazine willen de makers het platform verder uitbreiden met digitale content en nieuwe projecten. “We werken bijvoorbeeld aan een driedelige podcastserie, Wemale’s Fluistering, over een oertaal op Seram die dreigt te verdwijnen,” vertelt Fabian.

De eerste editie van Marinjo baru verschijnt deze week. Daarmee krijgt een vertrouwde boodschapper een nieuw leven.

Foto: Remy Sapuletej x Moluks in 2051 x Felix Meritis

Word lid van Marinjo baru

Wil je Marinjo baru ook steunen en ontvangen? Word dan abonnee voor €59,- per jaar. Je ontvangt jaarlijks zes edities én het exclusieve Katong Marinjo T-shirt. Abonneren kan via www.marinjo.nl.

Foto: Christiana Kene

Leren, delen en verbinden in Drenthe

Eerder deze maand verruilden we onze werkplekken in Den Haag en Rotterdam voor een dag in het hoge noorden. In en rondom Assen bezochten we drie erfgoedinstellingen die ieder op hun eigen manier verbonden zijn met Moluks erfgoed.


Ons Land, bamboefluit

Nu te zien: ONS LAND

Een tentoonstelling over de Nederlandse koloniale geschiedenis en hoe die nog altijd doorwerkt in de huidige samenleving.