Kom naar onze ‘Unboxing’ live-opname en Launch Party!

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 16 oktober . GEPOST IN NIEUWS

Museum Maluku lanceert binnenkort de nieuwe vodcastserie Unboxing – Uitgepakte verhalen! In deze serie komen generaties uit Molukse gemeenschappen samen om de dozen van zolder te halen en open te maken, en zo hun verhalen, rituelen en tradities te delen. In aanloop naar de lancering nodigen we je van harte uit voor twee publieksevenementen die de verhalen achter het erfgoed tot leven brengen.

Op vrijdag 1 november kun je in Utrecht live aanwezig zijn bij de opname van een aflevering over de suling, een traditioneel Moluks blaasinstrument. Vervolgens organiseren we op zondag 10 november in Rotterdam de officiële launch party met een exclusieve vertoning van de allereerste aflevering van de vodcast, die de betekenis van de piring natzar belicht. Beide evenementen bieden een unieke kijk op Moluks erfgoed, met muziek, verhalen en diepgang.

Tekst gaat onder de foto verder.

Vrijdag 1 november 2024 | Live-opname suling-aflevering

Op vrijdag 1 november nemen we je mee in de wereld van de suling, een traditioneel Moluks blaasinstrument. Het hoogtepunt van de avond is de live-opname van een vodcast-aflevering, waarin Isaac Latupeirissa zijn indrukwekkende suling-collectie presenteert, samen met zijn zus Dora Luhulima en nichtje Deborah Lewerissa. Samen gaan zij, onder leiding van hosts Reïnda Hully en Gerlov van Engelenhoven, dieper in op de vragen wat de suling zo uniek en belangrijk maakt binnen de Molukse gemeenschappen. De avond wordt muzikaal omlijst door optredens van Deborah Lewerissa en kunstenaar Yopi Abraham.

Datum: Vrijdag 1 november 2024
Locatie: ZIMIHC Theater Zuilen, Utrecht
Adres: Prinses Christinalaan 1, 3554 JL Utrecht
Inloop: 19.00 uur
Programma: 19.30 tot 21.00 uur (met naborrel tot 22.00 uur)
Prijs: Tickets kosten €7,50 per persoon (excl. servicekosten)

Tekst gaat onder de foto verder.

Zondag 10 november 2024 | Unboxing Launch Party

Op zondag 10 november nodigen we je van harte uit voor onze Unboxing Launch Party! Kom samen met ons de allereerste aflevering van Unboxing – Uitgepakte verhalen bekijken, een dag voordat deze officieel gelanceerd wordt. In deze eerste aflevering staat de piring natzar centraal, een traditioneel Molukse offerschaal met diepgaande symboliek. Houd deze pagina en onze socials in de gaten, het volledige programma voor deze middag wordt binnenkort bekendgemaakt!

Datum: Zondag 10 november 2024
Locatie: Thirdplace, Rotterdam
Adres: Westersingel 73, 3015 LB Rotterdam
Inloop: 12.30 uur
Programma: 13.00 tot 15.00 uur
Prijs: Tickets kosten €7,50 per persoon (excl. servicekosten)

We hopen je op 1 en/of 10 november te mogen ontmoeten en deze bijzondere momenten samen te vieren!

Nu te zien: RE:CAST – Reflecting on slavery and colonialism in Maluku

In de expositie richten vijf jonge, getalenteerde Molukse kunstenaars van de derde en vierde generatie hun aandacht op het tot nu toe vaak onderbelichte verhaal van slavernij in de Molukse archipel.

Piring Mas, schenkingen, Museum Maluku, bruikleen

Museum Maluku pakt uit: Schenkingen die verhalen vertellen

Unboxing toont hoe belangrijk het is om objecten en verhalen te bewaren en te delen. Terwijl we deze verhalen letterlijk uitpakken voor de camera, blijven ook buiten de opnames bijzondere schatten het museum binnenkomen.