Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland bezocht Museum Maluku

GESCHREVEN DOOR Mark Schep OP 31.

Mark Schep, Wetenschappelijk Medewerker Kennisontwikkeling bij
Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN), over zijn bezoek aan Museum Maluku: Tussen 20 en 23 maart organiseerden DutchCulture en Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) een internationaal bezoekersprogramma voor zeven Europese collega’s uit Spanje, Duitsland, België, Finland, Schotland, Polen en Italië. Centraal thema van de week was het inventariseren en zichtbaar maken van immaterieel erfgoed door participatief te werken. Zo bezochten we eerder in de week onder andere ImagineIC, het Tropenmuseum en Catharijneconvent. Als laatste activiteit gingen we op donderdag 23 maart op bezoek bij het Museum Maluku.

• Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland

We werden hartelijk ontvangen met koffie/thee en spekkoek door directeur Henry Timisela en conservator Huib Akihary. Na een korte introductie op de geschiedenis van de Molukken en het leven van de verschillende generaties Molukkers in Nederland gingen we in gesprek over de manier van werken van het museum. Bijvoorbeeld hoe het museum de diversiteit binnen de Molukse gemeenschap recht probeert te doen, zowel wat betreft culturele en religieuze achtergrond als tussen de verschillende generaties. En, ondanks dat het museum van oorsprong een historisch museum is, is het juist ook heel actueel door de thematiek van (gedwongen) emigratie en vluchtelingen, uitwisseling tussen generaties en de gemeenschap die betrokken is. De internationale bezoekers waren geïnspireerd en soms ook geëmotioneerd door de prachtige tentoonstellingen Ons land. Dekolonisatie, Generaties, Verhalen en Afgestoft. De vorm, inhoud en de totstandkoming van de tentoonstellingen zorgden voor een levendige uitwisseling aan ideeën alsmede nieuwe inspiratie om in de eigen landen toe te passen. Voor het afscheid zijn dan ook contactgegevens uitgewisseld om met elkaar in gesprek te blijven over participatief werken met gemeenschappen.

Mark Schep
    Wetenschappelijk Medewerker Kennisontwikkeling
    Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN)

Afgestoft: Membuka Tambo Lama, tentoonstelling, Yara Jimmink, Museum Maluku, Den Haag