Groetjes uit Vaassen: De toekomst van het Molukse verhaal in het onderwijs

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 27 SEPTEMBER . GEPOST IN NIEUWS

Maak kennis met Pieter Siwabessij, woonachtig in Vaassen en docent geschiedenis en maatschappijleer aan het Christelijk Lyceum in Apeldoorn. Daarnaast is hij gemeenteraadslid voor het CDA in de gemeente Epe. Zijn belangrijkste missie? Het Molukse verhaal een meer prominente plek geven in het Nederlandse onderwijs. Een verhaal dat volgens Pieter nog te vaak onderbelicht is, terwijl het een cruciaal onderdeel vormt van de Nederlandse geschiedenis.

Een cadeau van mijn moeder

Pieters motivatie om zich in te zetten voor de erkenning van het Molukse verhaal komt voort uit een diep persoonlijke ervaring. “Ik noem het altijd een cadeautje van mijn moeder,” vertelt hij. In 2017 overleed zijn moeder na een lange ziekte. Kort daarna reisde Pieter voor het eerst naar de Molukken. Een reis die diepe indruk op hem maakte. “Ik realiseerde me na die reis dat ik me nog niet goed genoeg in die geschiedenis had verdiept,” legt hij uit.

Het was deze reis die Pieter liet beseffen dat de Molukse geschiedenis vaak slecht of zelfs nauwelijks vertegenwoordigd is in Nederlandse schoolboeken. “In die schoolboeken werd de Molukse geschiedenis in veel gevallen in slechts twee zinnen beschreven. Ik ben me meer en meer in de geschiedenis gaan verdiepen en ben uiteindelijk gaan lobbyen om meer aandacht te vragen voor de Molukse geschiedenis.” Dit inzicht vormde het begin van zijn vastberaden inzet om het Molukse verhaal bekend te maken bij een breder publiek.

Foto: Maarten Sprangh

Van gastlezingen tot landelijk niveau

Pieters eerste stappen om de Molukse geschiedenis meer aandacht te geven in het onderwijs begonnen kleinschalig, maar zijn inmiddels uitgegroeid tot landelijke activiteiten. “Ik heb een artikel geschreven dat gepubliceerd werd in een vakblad voor docenten geschiedenis. Daarna besloot ik ook gastlezingen over het onderwerp te gaan geven,” vertelt Pieter. Wat begon met een gastlezing op een basisschool, leidde tot uitnodigingen bij bibliotheken, verenigingen en zelfs de lerarenopleiding.

Zijn inzet bleef niet onopgemerkt. “Op een gegeven moment kwam ik in contact met de Commissie Versterking kennis geschiedenis voormalig Nederlands-Indië, onder leiding van oud-minister Jet Bussemaker,” deelt Pieter. Deze commissie adviseerde de overheid over het vergroten van de aandacht voor de geschiedenis van voormalig Nederlands-Indië in het onderwijs. Hij raakte ook betrokken bij de professionele leergemeenschap van het Indisch Herinneringscentrum en een klankbordgroep bij het Rijksmuseum. “Zo is het eigenlijk een beetje uit de hand gelopen: van een gastlezing op een basisschool tot op landelijk niveau meedenken en mooie dingen doen,” concludeert hij met een glimlach.

Foto: Spraakmakers, KRO-NCRV

Het belang van het Molukse verhaal

Pieter is er duidelijk over: het Molukse verhaal hoort een prominente plek te krijgen in het Nederlandse onderwijs. “De Molukkers zijn een onderdeel van de Nederlandse geschiedenis. Dat moet gewoon verteld worden,” stelt hij. Voor Pieter is het ontbreken van een duidelijk Moluks perspectief in de geschiedenisboeken een gemiste kans. “Er zijn zoveel Molukse mensen in Nederland, en hun geschiedenis wordt gewoon niet erkend in dat stukje Nederlandse geschiedenis.”

Volgens Pieter zou meer aandacht voor het Molukse verhaal in het onderwijs niet alleen bijdragen aan meer kennis, maar ook aan meer begrip. “De eerste opbrengst is natuurlijk dat men meer van het Molukse perspectief afweet,” legt hij uit. “Ik hoop dat mensen leren om naar het brede plaatje te kijken en te beseffen dat er meerdere perspectieven zijn. Dat zou hen ook kunnen helpen om beter te begrijpen dat bij iedere situatie verschillende visies bestaan.”

Foto: Omroep Gelderland

Een positieve blik op de toekomst

Ondanks dat Pieter gedreven is om het Molukse verhaal zo snel mogelijk in de schoolboeken te krijgen, begrijpt hij dat veranderingen tijd kosten. “Ik kijk positief naar de toekomst. Het liefst heb ik dat het hele verhaal morgen in de schoolboeken staat, maar ik weet ook dat het niet zo werkt,” geeft hij toe. Toch ziet hij veel positieve ontwikkelingen. “Nu met het rapport ‘Deel en Verbind’ van de Commissie Versterking kennis geschiedenis voormalig Nederlands-Indië en initiatieven zoals het Indisch Herinneringscentrum, zijn er hele mooie stappen gezet.”

Pieter benadrukt dat er steeds meer aandacht komt voor het Molukse verhaal, zowel in de media als binnen onderwijsinitiatieven. “Er zijn allerlei organisaties, zoals bijvoorbeeld Molukse Voetstappen, die druk bezig zijn met lobbyen en ook steeds zichtbaarder worden. Je merkt dat er steeds meer bekendheid voor het verhaal komt en dat moeten we echt vasthouden. Gewoon het ijzer smeden als het heet is en doorpakken,” besluit hij met optimisme.

11 oktober – Opening expositie RE:CAST

Vijf jonge, getalenteerde Molukse kunstenaars van de derde en vierde generatie hun aandacht op het tot nu toe vaak onderbelichte verhaal van slavernij in de Molukse archipel.

Piring Mas, schenkingen, Museum Maluku, bruikleen

Museum Maluku pakt uit: Schenkingen die verhalen vertellen

Terwijl we in onze nieuwe vodcast ‘Unboxing’ verhalen uitpakken voor de camera, blijven ook buiten de opnames bijzondere schatten het museum binnenkomen in de vorm van unieke schenkingen.