Skip to main content

Groetjes uit Assen: Een boodschap die wél aankomt

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 31 juli . GEPOST IN NIEUWS

In de Molukse wijk in Assen worden ter ere van het 60‑jarig bestaan van de wijk drie indrukwekkende muurschilderingen gerealiseerd. Eén daarvan is Becoming  Without  Permission van kunstenaar Daniël‑Michel Saptenno. Inspiratie put hij uit een Molukse postzegel die nooit werd gebruikt. Lees verder en ontdek het verhaal achter deze bijzondere muurschildering.

Een brief die nooit aankwam

“Ik werk altijd met de Molukse postzegel,” vertelt Daniël-Michel. “Dat is mijn basis. Die zegel zit vol symboliek: hij is ooit vlak voor de onafhankelijkheidsstrijd van de Republiek der Zuid-Molukken gemaakt door Henry Stolow, een postzegelhandelaar met een monopolie. Maar de strijd werd verloren, de zegel mocht nooit gebruikt worden. De boodschap is letterlijk nooit aangekomen. Via mijn kunst komt die boodschap alsnog aan.”

Het initiatief voor de muurschilderingen komt van de Molukse huurdersbelangenvereniging PMA (Perumahan Maluku Assen). Samen met bewoners en kunstenaars inventariseerden zij de wensen in de wijk. Vaart Welzijn, Actium Wonen en de gemeente Assen, verenigd in Mijn Buurt Assen, ondersteunen en faciliteren het traject. Naast Daniël-Michel werken ook Suzette Huwae en Djunardo Suripatty aan muurschilderingen. In de wijk zijn bovendien nog twee eerdere werken te bewonderen, van Dominique Latoel en Nicky Nahafahik.

De tekst gaat onder de foto verder.
Daniël-Michel aan het werk in Assen.

Twee vogels en een brief

Op de nieuwe muurschildering in Assen duiken kleurrijke vogels en een vlinder op, allemaal uit de wereld van de postzegel. “De Gouldian finch en de Papilio ulysses,” zegt Daniël-Michel. “Bij een van de vogels heb ik een brief in de klauwen gezet. Die brief gaat nu wél op weg, zonder dat iemand daar toestemming voor hoeft te geven. Het werk heet Becoming Without Permission. Het gaat erom dat je mag bestaan, zonder dat je daar erkenning van een ander voor nodig hebt.”

De tekst bij het kunstwerk:

Becoming Without Permission

They silenced the stamp.
But the message waited.

Then, from Maluku’s edge,
the Gouldian Finch appeared:
a letter with wings,
blooming in impossible color.

It sang without asking.
Existed without proof.

Carried without weight.

So I knew:
I, too may bloom,
without permission.
I, too
am already in flight.

Tussen de mensen

De muurschildering prijkt op een woning aan de rand van de wijk, een plek waar dagelijks veel mensen langskomen. Daniël‑Michel zag hoe voorbijgangers, zowel Moluks als niet-Moluks, stil bleven staan. “Het begint vaak bij: mooi of niet mooi, dat is subjectief,” vertelt hij. “Maar wat ik belangrijk vind, is dat mensen stoppen en zich afvragen: wat is dit eigenlijk? Dan ontstaat een gesprek, en dat gesprek reist verder. Iemand hoort mijn verhaal, neemt het mee naar huis, deelt het weer met een ander. Tussen het schilderen door zat ik onder een parasol met Anis, de bewoner van het huis, verhalen uit te wisselen. De jongens kwamen langs, de tantes kwamen langs, de buren kwamen langs. Mensen bleef even staan, stelden een vraag. Dat is voor mij een win. Met het werk open ik een gesprek op een liefdevolle manier.”

De tekst gaat onder de foto verder.
Het eindresultaat.

Postzegel als eigen wereld

Voor Daniël-Michel is de Molukse postzegel een onuitputtelijke bron. “Ik wil die wereld steeds verder uitbouwen. Misschien in de vorm van animatie, sculpturen, boeken… ik weet het nog niet. Er zijn nog zoveel postzegels: met vissen, bloemen, vogels. Alles wat ik maak verwijst terug naar die postzegel. Verder haal ik de inspiratie voor mijn werk vooral uit het leven en hoe ik dat ervaar. Ik voel niet dat ik alleen Moluks ben, maar ook dat ik Nederlands ben. Net als de vogels op de muur zweef ik eigenlijk tussen twee culturen in.”

Meer werk van Daniël-Michel waar de postzegel in terugkomt.

De muurschildering Becoming Without Permission wordt op maandag 18 augustus 2025 officieel geopend in de Molukse wijk in Assen. Wie Daniël-Michel wil volgen, kan terecht op zijn Instagram voor nieuwe werken en verhalen.

Ons Land, bamboefluit

NU TE ZIEN: ONS LAND

Een tentoonstelling over de Nederlandse koloniale geschiedenis en hoe die nog altijd doorwerkt in de huidige samenleving.


Wat we koesteren, vraagt tijd

In deze column blikt directeur Henry Timisela terug op de stappen die Museum Maluku dit jaar heeft gezet en kijkt hij vooruit naar wat er nog komen gaat. Een persoonlijk dankwoord met een belofte: er komt nog veel moois aan.